Etusivu> Kirjastolehti > Turun amk:n kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus pelastui

Turun amk:n kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus pelastui

Helmikuun alussa Turun kaupunki ja Turun ammattikorkeakoulu vastasivat Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) vaatimiin aloituspaikkasupistuksiin ehdottamalla lakkautettavaksi Turun ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelmaa (KITI).

Ohjelman säilyttämisen puolesta syntyi laaja taistelu, johon osallistui niin yksikön henkilökuntaa ja opiskelijoita, alan järjestöjä kuin muita tukijoita. Koulutuksen jatkamista puolustava adressi keräsi internetissä yli 1100 allekirjoitusta. Taistelu tuotti voiton, kun OKM ilmoitti päätöksessään 29.3. koulutuksen jatkuvan.

Salama kirkkaalta taivaalta

Lakkautusuhan taustalla oli OKM:n käynnistämä laaja ammattikorkeakouluja koskeva uudistus, jonka edellyttämistä aloituspaikkaleikkauksista Turun ammattikorkeakouluun kohdistuu 177 paikkaa. KITI-ohjelman koulutuspäällikkö Olli Mäkiselle ja yksikön muulle henkilökunnalle lakkautusehdotus tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta.

”OKM:n alkuperäisten ehdotusten mukaan Turusta piti lakkauttaa mm. musiikki, muotoilu ja matkailu- ja ravitsemusala. Vastaehdotuksessa nämä jätettiin jäljelle, ja supistukset kohdistettiin yllättäen mm. kirjasto- ja tietopalvelualalle”, Mäkinen kertoo.

KITI on valtakunnallisesti arvostettu koulutusyksikkö, josta valmistuneet kirjastoalan tradenomit ovat sijoittuneet erinomaisesti kirjasto- ja tietopalvelusektorin vaativiin tehtäviin. Koulutusohjelman tunnusluvut ovat erittäin hyvät: hakijoita yhtä koulutuspaikkaa kohti on ollut 8–10, vuonna 2011 valmistumisprosentti oli 83 ja myös taloudellisesti koulutusohjelma on toiminut menestyksellisesti.

Olli Mertanen: Ehdotus tehtiin pakon edessä

Turun AMK:n vararehtori Olli Mertasen mukaan lakkautusehdotus tehtiin pakon edessä, eikä se liittynyt koulutusohjelman laatuun.

”KITI on ollut koulutuksena hirveän houkutteleva ja sen tunnusluvut parhaasta päästä. Ministeriö kuitenkin edellyttää kulttuurialan aloituspaikkojen vähentämistä, ja meidän tulkintamme mukaan KITI-ohjelman lakkauttaminen olisi Varsinais-Suomea ajatellen pienimpiä pahoja”, Mertanen vastaa.

Mäkinen on alueellisesta vaikuttavuudesta eri mieltä, sillä Etelä-Suomessa Turun AMK on ainoa ammattikorkeakoulutasoisen kirjastokoulutuksen järjestäjä. Muualla Suomessa koulutusta järjestetään Seinäjoella ja Oulussa.

”Etelä-Suomessa tarvitaan kirjasto- ja informaatioalan koulutusta eikä ammattikorkeakoulutasoista kirjastoalan koulusta ole mielestäni edes tarvetta supistaa. Päin vastoin sitä tulee kehittää ja laajentaa. Suomalaisille kirjastoille ja tietopalvelualan yrityksille tulee taata tulevaisuudessakin – eläköitymisen kiihtyessä – ammattitaitoista työvoimaa”, Mäkinen perustelee.

Kirjastoseura: tulisi perustaa koulutustarvetta selvittävä työryhmä

Turun AMK järjestää ainoana Suomessa kirjastoalan ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavaa koulutusta, mikä aukaisee kirjastoalan tradenomeille polut kirjasto- ja kulttuurialan esimiestehtäviin.

”Olemme panostaneet paljon koulutusohjelman kehittämiseen. Lakkautusuhan myötä pelkäsimme työn valuvan hiekkaan. Teimme kovasti töitä säilyttämisen puolesta ja olemme hyvin kiitollisia saamastamme tuesta”, Mäkinen kiittää.

Suomen kirjastoseura on esittänyt OKM:lle, että ministeriön koulutus- ja tiedepolitiikan osasto perustaisi mahdollisimman pikaisesti kirjastoalan koulutustarvetta valtakunnallisesti selvittävän työryhmän. Radikaalit supistus- ja leikkaussuunnitelmat ammattikorkeakouluissa tekevät kokonaisselvityksen ajankohtaiseksi ja kiireelliseksi.